Nowoczesne techniki napraw blacharskich. Przegląd rozwiązań
Karoseria to część nadwozia, która spełnia zarówno praktyczne, jak i estetyczne funkcje. Na co dzień dbamy o lakier, oddajemy samochód do wyspecjalizowanych myjni, używamy wysokiej jakości kosmetyków samochodowych, aby wyglądał jak najlepiej i karoseria służyła nam jak najdłużej. A co zrobić, jeśli na nadwoziu pojawiło się wgniecenie lub inne uszkodzenie?
W sytuacji, gdy przydarzy nam się wypadek lub stłuczka, może dojść do uszkodzeń pojazdu. Mogą być one bardzo poważne, ale mogą być również bardziej powierzchowne, bez szkody dla konstrukcji pojazdu. W pierwszej kolejności ucierpieć może karoseria, która przyjmuje na siebie największą siłę uderzenia. Jeśli mamy chęć dokonać samodzielnej naprawy powstałych w ten sposób wgnieceń, lepiej rozważyć pozostawienie tego typu napraw fachowcom. Do usuwania wgnieceń potrzebny jest nie tylko profesjonalny sprzęt, wiedza jak to zrobić bez szkody dla auta, ale również odpowiednia delikatność. Tylko doświadczony mechanik będzie w stanie dobrać odpowiednią metodę.
Wgniecenia karoserii, najpopularniejszy problem
Naprawy blacharskie kojarzą się nam z dużą ilością pracy oraz wysokimi kosztami. Wydają nam się ostatecznością i jak najdłużej staramy się ich uniknąć, w efekcie, czego możemy jeszcze bardziej zaszkodzić karoserii naszego auta. Większość z kierowców przeżyła przynajmniej jedną stłuczkę choćby na parkingu przed sklepem, tego rodzaju szkody może wywołać również silna burza z gradobiciem czy spadające z drzewa kasztany. Chcąc je usunąć najlepiej wybrać się do doświadczonego mechanika. Jednym z najczęstszych problemów z karoserią, z jaką klienci zgłaszają się do warsztatów samochodowych, są właśnie niewielkie wgniecenia, które nie zagrażają bezpieczeństwu jazdy, ale które wpływają na estetykę pojazdu. Nieduże wgniecenia wyglądają nieestetycznie, ale i obniżają wartość pojazdu. Wielu właścicieli samochodów nie wie, że można dokonać napraw bez ingerencji w strukturę lakieru i bez konieczności ponownego lakierowania karoserii. Jeśli wgniecenie jest naprawdę niewielkie i nie doszło do naruszenia struktury lakieru, można wykorzystać technikę <PDR, czyli Paintless Dent Repair. Z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi wgniecenie można wypchnąć lub wyciągnąć, przez co unikamy ryzyka typowej naprawy blacharskiej.
Wgniecenie wgnieceniu nierówne
Podstawowe prostowanie karoserii możliwe jest, gdy do wgniecenia dostaniemy się od spodu blachy na przykład na masce, klapie bagażnika, błotniku czy drzwiach. Wypychacz blacharski i heble powinny sobie poradzić z uszkodzeniem, na którym nie doszło do pęknięcia lakieru. Jest to jednak metoda inwazyjna, więc powinna być stosowana przez osoby doświadczone. Jeśli dostęp do wgniecenia jest utrudniony, można zastosować metodę „na klej”, czyli do naprawy należy wykorzystać specjalne grzybki i klej termopotliwy o dużej wytrzymałości. Ważne jest tutaj dobranie wielkości grzybka do rozmiaru wgniecenia. Montuje się na nim wyciągarkę, która prostuje pogiętą karoserię. Jednak, jeśli uszkodzenie blachy jest większe i doszło do popękania lakieru, o wiele bardziej skuteczna może się okazać metoda panelowa. Konieczne jest oczyszczenie poszycia z powłok lakieru, a następnie stosuje się spottery blacharskie, które przygrzewają do powierzchni blachy elektrody i adaptery. Stosując te bezinwazyjne metody, można naprawić duże powierzchnie oraz zaoszczędzić dużo czasu i nerwów. W sytuacji, gdy żadna z tych metod naprawy karoserii nie jest możliwa do zastosowania, może okazać się, że jednym rozwiązaniem jest wymiana danego elementu lub jego fragmentu.